چگونه می توانم وضعیت بهداشت دهان و دندان خود را ارزیابی کنم؟

Additional Info

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

چگونه می توانم وضعیت بهداشت دهان و دندان خود را ارزیابی کنم؟

در مقاله های دیگر به مواردی چون اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان و اهمیت آموزش صحیح و ارزیابی شیوۀ رعایت بهداشت دهان و دندان با شما صحبت کردیم. در این مقاله ها همچنین دربارۀ اینکه ممکن است هر فردی تصور کند که بهداشت دهان و دندان خود را به درستی رعایت می کند صحبت کردیم. و توضیح دادیم که رعایت بهداشت دهان و دندان یک مهارت است که همانند دیگر مهارتها، مانند یادگیری موسیقی یا رانندگی، بهتر است تحت نظر یک مربی فراگرفته و همچنین ارزیابی شود. آموزش بهداشت دهان و دندان معمولا در چنین حالتی ذر دو یا سه جلسه انجام می شود و پس از ارائه نکاتی که برای هر فرد بصورت اختصاصی ممکن است مورد نیاز باشد به وی توضیح داده می شود و پس از آن از فرد خواسته می شود که این نکات را برای مدتی در منزل رعایت و اجرا کند و پس از مدتی برای ارزیابی مجددا مراجعه کند تا اگر هنوز نکته یا ایرادی باقی مانده بود گوشزد و اصلاح شود.

اما ما در این مقاله سعی خواهیم کرد همانند یک خود آموز و یا یک خود ارزیابی نکاتی چند را به شما بیاموزیم تا به آنها توجه کنید و به کار ببندید. و چنانچه در رفع این مشکلات موفق نشدید، خوشحال می شویم که یکی دو جلسه را برای بررسی و آموزش دقیقتر در خدمت شما باشیم.

از کجا بفهمیم که به درستی مسواک می زنیم؟

  1. زمان مسواک زدن خود را اندازه گیری کنید. زمان مسواک زدن باید حد اقل 2 و ترجیحا 3 دقیقه طول بکشد. توصیه می شود که حتما از ساعت استفاده کنید و به صورت ذهنی این زمان را اندازه گیری کنید. شواهد اهمیت رعایت زمان را به خوبی نشان داده است. صرف زمان کافی موجب می شود تا شما حرکات مسواک زدن را بیشتر تکرار کنید (همانطور که ماشین لباسشویی یا ظرفشویی یک زمان حداقلی برای کیفیت شستشو دارد)
  2. دفعات مسواک زدن را در طول روز بیشتر کنید. حالت مطلوب یا ایده آل مسواک زدن بعد از هربار خوردن مواد قندی یا نشاسته ای می باشد (به منحنی استفان که در مقاله دیگر ذکر کردیم مراجعه کنید). اما حداقل دو بار در روز یکی شب ( در محدودۀ بعد از صرف شام تا زمان خواب) و دیگری صبح پس از برخاستن از خواب ضروری است( به اعتقاد برخی پس از صرف صبحانه. یک راه می تواند شستشوی ساده با آب پس از بیدار شدن و مسواک زدن بعد از صرف صبحانه باشد تا محیط دهان تا وعدۀ بعدی تمیزتر بماند)
  3. حتما از حرکات نوسانی و لرزشی استفاده کنید.
  4. حرکات چرخشی را یک بار در جهت عقربه های ساعت، و یک بار هم در جهت عکس انجام دهید. ( مثال حرکات ماشین لباسشویی را دوباره یادآوری می کنم که چرخشها در هر دو جهت انجام می شوند).

ارزیابی کنید!!

اگر به مثال لباسشویی یا ظرفشویی برگردیم، گاهی شستشو کامل انجام نشده است و مثلا ممکن است که خودتان برخی اقلام را یک آب کشی مجدد کنید. در خصوص دندانها نیز چنین است. نگاه کنید ببینید که خوب مسواک زده اید یا نه. تشخیص این امر برای همه و در همه نقاط ممکن است مقدور نباشد. اما حد اقل می توانید نگاه کنید ببینید آیا آثار پلاک میکروبی ( که البته در دندانپزشکی از آن تحت عنوان ماده سفید یاد می شود) هنوز بر روی دندانها دیده می شود؟ (به شکل زیر نگاه کنید)

این بررسی را بعد از هر بار مسواک زدن انجام دهید.

در هر جا که بدرستی مسواک زده نشود بعد از مدتی لثه ها ملتهب و قرمز رنگ می شوند ( و گاهی به مرور زمان همراه با خونریزی خواهد بود) این علامت نشانگر آن است که شما محل تماس دندان و لثه را در آن ناحیه برای مدتی تمیز نشده و به میکروبها فرصت داده شده تا لثۀ آن ناحیه را آزرده و ملتهب کنند (به تصویر نگاه کنید)

التهاب لثه در بین دو دندان معمولا حاکی از آن است که از نخ دندان به خوبی استفاده نمی کنید.

یادآوری: بررسی دقیقتر شیوۀ رعایت بهداشت توسط محلولهای نمایشگر و در مطب انجام می شود (تصویر پایین). در داروخانه ها گاهی قرصهای نمایشگر وجود دارند (متاسفانه امروزه تقریبا نا یاب شده اند Frown )که اگر چه به وضوح محلولها نمی باشند، اما چنانچه از این قرصها پیدا کردید می توانید نواحی تمیز شده و نشده را بهتر ببینید. در صورتیکه موفق به تهیۀ این قرصها شدید برای آشنایی با شیوۀ استفاده از آنها جزوۀ آموزش بهداشت ما را ملاحظه بفرمایید.

 تمیز بودن یا نبودن دندان همواره با مشاهده مستقیم مانند تصویر قبل مقدور نیست. قرص ها و محلول های نمایشگر وضعیت رعایت بهداشت را دقیقتر نمایش می دهند

اینها چند راهکار ساده و عملی برای کنترل و ارزیابی بهداشتتان می باشد اما همانطور که حتما حدس زدید در نهایت مجددا توصیه می شود که برای ارزیابی دقیقتر این کار را به مربیان بهداشت دهان و دندان، یعنی دندانپزشک یا بهداشتکار دهان و دندان مراجعه کنید.

سوالات خود را حتما با ما در میان بگذارید.

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

 

نقشه سايت

شما اینجا هستید: خانه مقالات مقالات مرتبط با سلامت دهان و دندان چگونه می توانم وضعیت بهداشت دهان و دندان خود را ارزیابی کنم؟