دكتر متخصص ارتودنسی یا دندانپزشک

Additional Info

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

 


     

 

 

متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست کیست؟

 

در دوره هاي دندانپزشكي عمومي ایران و اکثر نقاط جهان، فرصت و امكان آموزش ارتودنسي جهت انجام درمان وجود ندارد، مگر مواردی از ارتودنسی متحرک که ساده بوده و امکان انجام آن در 2 الی 3 نیمسال آموزشی (حدودا یک سال) وجود داشته باشد. به همين دليل ، متخصص ارتودنسی پس از خاتمه دوره 6 ساله دندانپزشکی عمومی در آزمونهای ورودی تخصصی یا همان دستیاری یا رزیدنتی شرکت می کند. پس از قبولی، حدودا سه سال فقط به فراگيري انواع مهارتهاي ارتودنسي متحرك و ثابت و همچنین ارتودنسی های منجر به جراحی یا ارتوسرجری می پردازد. بنابر این همکار دندانپزشک برای انجام درمانهای ارتودنسی ثابت و تخصصی آموزش رسمی و معتبر دریافت نمی کند. چنانچه همکار دندانپزشک عمومی مبادرت به درمان ارتودنسی ثابت و یا حتی نامرئی می پردازد، این کار را بر اساس تجربیات شخصی و یا آموزشهای غیر رسمی انجام می دهد.

 

چگونه تشخیص دهیم که دکترمان متخصص ارتودنسی است یا نه؟

 

ساده ترین راه برای اینکه متوجه شوید درمانگری که قصد مراجعه به ایشان را دارید دندانپزشک است و یا متخصص ارتودنسی مراجعه صفحۀ "جستجوي پزشك" سايت سازمان نظام پزشكي می باشد. 

صفحه جستجوی اعضای سارمان نظام پرشکی https://membersearch.irimc.org 

با درج نام فرد مورد نظر از مدرک و تخصص وی اطمینان پیدا کنید، و یا با انتخاب " تخصص ارتودانتيكس"  از میان فهرستی که سامانه در اختیار شما می گذارد، یک متخصص ارتودنسی که در شهر شما می باشد انتخاب کنید. در این سامانه همچنین می توانید از دارا بودن پروانه فعالیت پزشک مورد نظرتان نیز مطلع شوید.

 

 عناوين زير را كه ممكن است در تابلو،‌سرنسخه،‌كارت ويزيت و يا هر گونه آگهي تبليغاتي مشاهده كنيد، بيانگر متخصص ارتودنسي بودن نيست:

 

·         دندانپزشک ،ارتودنسی

 

·         دندانپزشک متخصص (بدون ذکر تخصص)

 

·         اطفال،ارتودنسی

 

·         اطفال،ارتودنسی پیشگیری

 

·         دندانپزشک مختص ارتودنسی

 

 آیا "فوق تخصص ارتودنسی" هم وجود دارد؟

 

برخی از متخصصین ارتودنسی در دوره هایی تحت عنوان "فلوشیپ" به کسب مهارت و تجربه در زمینه درمانهای ارتودنسی و جراحی می پردازند. واژه لایتن این رشته ارتوسرجری می باشد. رشته یا مبحث دیگری مرتبط با ارتودنسی که بتوان به آن به دید فوق تخصص نگریست وجود ندارد

 

 
شما اینجا هستید: خانه مقالات مقالات مرتبط با ارتودنسی دكتر متخصص ارتودنسی یا دندانپزشک