مرتب مسواک می زنم اما باز دندونام خراب می شوند

Additional Info

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

من مرتب مسواک می زنم اما باز دندانهایم خراب می شوند

این عبارت شایع دیگری است که از مراجعین می شنویم. آنچه که در طول تجربۀ کاری خود  دریافتم این است که معمولا مراجعین برای این مشکل اغلب نزد خود به این نتیجه می رسند که "دندانهای خوبی ندارم". از یک نظر، منطقی بنظر می رسد که فرد به چنین نتیجه ای برسد. اگر حقیقتا مرتب مسواک می زند و حتی نخ دندان استفاده می کند، خمیر دندان خارجی مصرف می کنند و یا از مسواک برقی استفاده می کنند، دیگر چه دلیلی می تواند وجود داشته باشد که دندانهایش خراب شود؟

اما وقتی مراجعین این سوال را از من می پرسند و نتیجه گیری خود را که دندانهایشان خوب نیست را به من می گویند من برایشان در خصوص جنس دندانها توضیح می دهم. پس از این توضیحات، اغلب با این سوال مواجه می شوم که: پس چرا باید دندانهایم اینقدر خراب شوند؟ در این موقع است که از آنها می خواهم که در خصوص الگوی بهداشت دهان و دندانشان برایم توضیح دهند و یکی دو سوال از ایشان می پرسم. در اکثر قریب به اتفاق موارد به این نتایج می رسم:

  • دفعات مسواک زدن آنگونه که تصور می کنند کافی نیست: تعداد قابل توجهی از مراجعین مسواک زدن شبانه را بعنوان "مرتب مسواک زدن" عنوان می کنند. مسواک زدن شبانه البته ممکن هست برای برخی کفایت کند، اما اگر با پوسیدگی مکرر مواجه هستید، شاید بهتر باشد که به یک نوبت مسواک زدن بسنده نکنید. پس از بیدار شدن از خواب و یا به اعتقاد برخی دندانپزشکان بعد از میل کردن صبحانه هم یک بار دیگر مسواک بزنید. و البته خیلیها هم اعتقاد به سه بار در روز مسواک زدن دارند که بسیار هم خوب است.
  • مرتب مسواک می زنند اما سریع مسواک می زنند: تحقیقات نشان داده است که زمانی که برای مسواک زدن صرف می شود نقش بسیار مهمی در اثربخشی آن دارد. توصیه می شود که هر بار مسواک زدن حداقل 3 دقیقه طول بکشد. بسیاری از ما در ذهنمان تصور می کنیم که این مقدار زمان را حتما رعایت می کنیم، اما پیشنهاد می کنم که یک بار زمان مسواک زدن خود را با ساعت کنترل کنید: زمانی که به صورت ذهنی و بر اساس تصورمان صرف می کنیم اغلب خیلی کمتر از 3 دقیقه است. تجربۀ جالبی است که به یک بار امتحان کردنش می ارزد.
  • "مرتب" مسواک زدن با "خوب" یا "درست" مسواک زدن ممکن است متفاوت باشد. اینکه به دفعات و زمان مسواک زدن خود توجه کنیم موضوع مهم و ارزشمندی است، اما اگر "شیوۀ" مسواک زدن خود را به خوبی رعایت نکنیم، مسواک زدنمان ممکن است اثر لازم را نداشته باشد و به تعبیری ممکن است وقت خود را هدر داده باشیم. شیوۀ صحیح مسواک زدن موضوع بسیار مهمی است که متاسفانه مشکل بسیاری از هموطنان محسوب می شود. این مورد نیاز به توضیح بیشتری دارد که باید جداگانه مورد بحث قرار گیرد. اما زمانی که مطلب مربوط به این بحث را تدوین کنم، چنانچه در خصوص شیوۀ رعایت بهداشت خود سوال دارید، می توانید با مطب تماس بگیرید تا به شما راهنمایی بیشتری ارائه دهیم.
  • نخ دندان استفاده نمی شود: دندانه های مسواک دارای ضخامتی هستند که به خوبی به میان دندانها نفوذ نمی کنند. اما برعکس آن، باکتریها به قدری ریز هستند که قادر به نفوذ به هر فضایی از محیط دهان می باشند، و از جمله میان دندانها. این ناحیه برای مسواک یک نقطه کور محسوب می شود و حتی برای دندانپزشک. منظور این است که چون نواحی بین دندانی مستقیما قابل مشاهده و تمیز کردن نیستند، پوسیدگیهایی که در نواحی بین دندانی ایجاد می شود دیرتر توسط دندانپزشک قابل تشخیص خواهد بود و در اکثریت قریب به اتفاق مواقع در عکسهای رادیوگرافی متوجه آن می شویم. متاسفانه پوسیدگیهای بین دندانی زمانی با چشم قابل مشاهده خواهند شد که بخش قابل توجهی از دیوارۀ دندان پوسیده و تخریب شده باشد و این ( پوسیدگیهای بین دندان) یکی از موارد اصلی است که دندانپزشکان توصیه می کنند که هر 6 ماه یک بار برای معاینه و چکاپ مراجعه کنید.
  • رژیم غذایی و الگوی غذا خوردن با الگوی بهداشت دهان و دندانمان همخوانی ندارد. این جمله کمی نیاز به توضیح دارد که امیدوارم بتوانم در اینجا آنرا شرح دهم اما اگر نیاز به توضیح بیشتری بود حتما به من ایمیل بفرستید.

منظور از همخوانی بین الگوی غذایی و الگوی بهداشت دهان به این مفهوم است که مسواک زدن با هدف حذف مواد غذایی باقیمانده بعد از خوردن می باشد. با این کار، فرصت کافی از باکتریها برای تخریب دندان گرفته می شود. مثلا اگر تعداد وعده های غذایی (اصلی و فرعی) کم باشد، تعداد دفعات مسواک زدن هم می تواند کم باشد، اما اگر فردی عادت به خوردن میان وعده های مکرر داشته باشد، زمانی که مواد غذایی در دهان باقی می ماند بیشتر خواهد بود و این فرصت بیشتری برای فعالیت مخرب باکتریها فراهم می کند.  به عبارتی، عامل زمان نقشی تعیین کننده دارد 

رعایت و توجه به این چند عامل می تواند تاثیر چشمگیری بر بهداشت دهان و دندان شما داشته باشد. امتحان کردن آنها خیلی کار دشواری نیست.

پرسشها و نظرات خود را با ما در میان بگذارید. 

 

نقشه سايت

شما اینجا هستید: خانه مقالات بهداشت دهان و دندان مرتب مسواک می زنم اما باز دندونام خراب می شوند