استفاده و مراقبت از وسایل ارتودنسی متحرک و پلاکها

Additional Info

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

وسایل ارتودنسی متحرک

 

این وسایل که معمولا شامل پلاکها هستند، توسط بیمار قابل گذاشتن و برداشتن هستند. اکثر مشکلاتی که در پلاکها بوجود می آیند مربوط به استفاده نا کافی و شکستن و یا گم شدن پلاک می شوند. 

 استفاده نا کافی موجب کاهش تطابق پلاک و در نتیجه کاهش کارایی آن می شود. همچنین اگر پلاک بشکند یا گم شود قالبگیری مجدد برای ساخت پلاک جدید لازم خواهد شد که علاوه بر هزینه ای اضافی، وقفه در درمان ایجاد شده و فرصتی به دندانها داده تا به جای اول خود بر گردند. این یعنی طولانی شدن زمان درمان.

آغاز استفاده از پلاکها معمولا با دشواریهایی همراه است که بدلیل تداخلی است که با زبان پیدا می کند. این دشواریها مشکل محسوب نمی شوند و راهکار برطرف شدن آنها استفاده منظم از پلاک می باشد.

مواردی که مشکل محسوب نمی شوند و نیاز به زمان دارند تا دهان به پلاک عادت کند:

  • اختلال موقت در تکلم
  • افزایش ترشح آب دهان و جمع شدن آن در پشت پلاک.
  • دشواری در بستن دهان
  • ایجاد حالت تهوع

برای عادت کردن سریعتر به پلاک و بهبود تکلم قویا پیشنهاد می شود که چند صفحه کتاب با وجود پلاک در دهان روخوانی شود

مواردی که مشکل محسوب می شوند و لازم است برای اصلاح آن با مطب تماس بگیرید (اما استفاده را قطع نکنید! به ادامۀ مطلب توجه بفرمایید):

  • زخم شدن لثه
  • شل شدن پلاک
  • گم شدن پلاک
  • شکستن پلاک

 

■ از پلاك در زمانهای تعیین شده استفاده كنید. استفادۀ ناكافی از وسایل موجب طولانی شدن و بی اثر شدن درمان خواهد بود. بر عکس استفاده منظم باعث می شود تا درد و ناراحتی زودتر از بین رفته و سریعتر به آن عادت نمایید. حداقل زمانی در طول شبانه روز لازم است تا وسیلۀ ارتودنسی بتواند اثر خود را اعمال نماید. معمولا توصیه بر این است كه پلاك غیر از مواقع غذا خوردن و مسواك زدن در داخل دهان قرار داشته باشد.

■ هرگز استفاده از پلاک را، حتی در صورت بروز مشکل و آزردگی به طور کامل قطع نکنید! این کار منجر به برگشتن دندان شده و کنترل درمان از دست پزشک خارج می شود و ممکن است لازم شود مجددا پلاک جدید ساخته شود. توصیه می شود تا زمان مراجعه به پزشک برای رفع مشکل، پلاک برای ساعاتی در روز استفاده شود تا تطابق و کنترل از دست نرود.

 

■ پلاک را از محل گیره ها (سیمهایی که معمولا دور دندانهای آسیاب قرار دارند) بگیرید و خارج کنید. پلاک را هرگز از سیمی که در جلوی دندانها قرار گرفته (کمان) نگیرید

■ برای جلوگیری از اسیب و شسكتن پلاك ، جای مخصوصی برای آن در نظر گرفته شده و به شما داده خواهد شد. در مواقعی كه مجبور هستید پلاك را از دهان خارج كنید (مثل خوردن غذا و یا مسواك زدن) آنرا درون جای مخصوص قرار دهید تا از شكستن آن جلوگیری شود. پلاكها اغلب بسیار نازك و شكننده هستند و چنانچه از دستتان بر روی زمین بیفتد احتمال شكستن آن زیاد خواهد بود.

 

 

 

نقشه سايت

شما اینجا هستید: خانه مقالات مقالات مرتبط با ارتودنسی استفاده و مراقبت از وسایل ارتودنسی متحرک و پلاکها