مراقبت از وسایل ارتودنسی (وسایل ثابت)

Additional Info

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

 

 


 

 

 

با مراقبت مطلوب از وسایل ارتودنسی خود، كیفیت درمان را افزایش و زمان آن را كاهش دهید

(بخش مراقبت از وسایل ارتودنسی متحرک به مقاله ای جداگانه منتقل شده است. برای

مشاهدۀ مقاله اینجا را کلیک کنید)

(جهت آشنایی بیشتر با شیوه رعایت بهداشت وسایل ارتودنسی و دندانها در طی درمان

ارتودنسی، لطفا اینجا را کلیک کنید)

 

نگهداری از وسایل ارتودنسی اهمیت زیادی دارد و باعث می شود تا درمان در کوتاه ترین زمان و با بهترین نتیجه تمام شود. این مطلب در مورد تمام وسایل ارتودنسی است. بد نیست تا کمی از مشکلاتی که بدنبال آسیب دیدن وسایل ارتودنسی بروز می کند و همچنین نحوۀ مراقبت از آنها بدانید.

 

وسایل ارتودنسی ثابت

 

وسایل ثابت ارتودنسی شامل بند و براکت وسیم می شود. براکتها اتصالاتی هستند که با یک چسب مخصوص روی سطح دندان چسبانده می شوند. در حقیقت این چسب اساسا همان مواد پركردن همرنگ دندان یاكامپوزیتها هستند. تفاوت بارزی كه انواع ارتودنسی این كامپوزیتها با انواع ترمیمی یا پركردن همرنگ دندان دارند در نظر گرفتن قدرت چسبندگی می باشد. چسبندگی خیلی زیاد ممكن است در مواد پركردگی همرنگ دندان خیلی مطلوب باشد، اما این چسبندگی برای اتصال براكتهای ارتودنسی به دندان لزوما مطلوب نیست. مثلا در انتهای درمان كه میخواهیم براكتها را برداریم و یا زمانی كه فشار بیش از حد به براكتها حین جویدن وارد شود، احتمال شكستن مینای دندان و ایجاد آسیب دائمی به آن وجود خواهد داشت. همین امر موجب شده كه برای چسبهای ارتودنسی حد مشخصی از چسبندگی مطلوب در نظر گرفته شود. این چسب قادر است تا حد مشخصی فشارهای هنگام جویدن را تحمل کند. اگر فشار از این حد بیشتر  شود ، براکت از دندان جدا شده و اصطلاحا می شکند یا به قول بعضی از بیماران شل می شود". این مسئله به حفظ امنیت دندان و جلوگیری از شكستگی مینا امری مطلوب است اما در عین حال بعضی از مشكلاتی كه جدا شدن براكت در بر خواهد داشت عبارتند از:

 

- سطح یك دندان در اولین مرتبه بیشترین آمادگی برای چسبیدن براكت را دارا می باشد. با هر بار جدا شدن براكت، سطح دندان دیگر آمادگی اولیه را برای چسبندگی نخواهد داشت و احتمال جدا شدن براكت در دفعات بعد افزایش می یابد. چسباندن مجدد، خود هزینه اضافی دارد. - در بسیاری از موارد لازم خواهد شد تا براكت جدیدی چسبانده شود. این براكت جدید هزینة اضافی و غیر ضروری به شما  تحمیل خواهد نمود.

 

- حركت دندان طی ارتودنسی با آهستگی صورت می گیرد. سرعت حركت دندان طی درمان ارتودنسی بطور متوسط یك میلیمتر در ماه در نظر گرفته می شود. این حركت با گشاد شدن فضای حفرة استخوانی اطراف دندان صورت می گیرد و مدتی طول خواهد كشید تا حفره به اندازه های اولیة خود بر گردد. با جدا شدن براكت از دندان، دندان آزاد است تا در این فضا هرگونه كه بخواهد حركت كند. قسمتی از لثه اطراف دندان ها مانند كش عمل نموده و دوست دارند تا دندان را به جای اولیة خود برگردانند. از آنجا كه حفرة استخوان هم گشاد شده است، این كار بسرعت صورت خواهد گرفت. یعنی

" حركت  دندانی كه طی 4-3 ماه انجام شده است براحتی می تواند ظرف چند روز تا یك هفته به محل اول خود بازگردد. این به مفهوم عقب افتادن درمان به میزان    4-3 ماه با جدا شدن تنها یك براكتاست.  مهمترین عارضة شكستن براكت طولانی شدن بی مورد درمان است".

یکی از عوارض طولانی شدن درمان افرایش شانس پوسیدگی دندانها مخصوصا در بیمارانی است که بهداشت را نیز بخوبی رعایت نمی کنند.  

- سیم ارتودنسی به براكت بسته می شود. با جدا شدن براكت، سیم هم آزاد شده و احتمال زخم شدن دهان و فرو رفتن سیم در مخاط دهان و آزردگی افزایش می یابد. تا زمان مراجعة مجدد به پزشك، بیمار از این لحاظ خیلی اذیت خواهد شد. در مراكز درمانی پر ازدحام ممكن است امكان تعیین نوبت اورژانسی زود هنگام وجود نداشته باشد.  

- تنها براکتها نیستند که با وارد آمدن فشار زیاد دچار مشکل می شوند. سیمها هم با فشار زیاد تغییر شکل پیدا می کنند

و کج می شوند. کج شدن سیم باعث می شود که دندان در جهت نادرست حرکت کند. اصلاح حرکات نادرست نیز در خیلی از موارد سخت و حتی غیر ممکن خواهد بود.  

 

حال به نكاتی كه جهت مراقبت از وسایل ارتودنسی ثابت باید رعایت نمود توجه كنید:

 

■ از خوردن غذاهای بسیار سفت همچون ته دیگ، نان خشك و ضخیم، هویج خام، فندق، بادام و امثال آن پرهیز نمایید.

 

■ غذاهایی همچون ساندویچ، سیب و مانند آنرا كه نیاز به گاز گرفتن دارند، بصورت لقمه و قطعات كوچك در آورده و سپس بخورید. گاز گرفتن مواد غذایی احتمال جدا شدن براكت را افزایش می دهد.

 

■ در خصوص میوه ها  و مواد دارای هسته مانند گوجه سبز، مركبات، خرما، زیتون و امثال آن لازم است تا دانه یا هستة آنرا قبل از خوردن حتما خارج نمایید. یک دلیل  جدا شدن براكت، گیر كردن  هسته ها بین دندان مقابل و براكت است. میوه هایی چون انار را می باید در طول درمان بصورت آب میوه میل نمود.

 

■  شكلات و تافی ها از دیگر عواملی هستند كه بدلیل چسبندگی زیاد علاوه بر خطر پوسیدگی، براكت را جدا می كنند. آدامس اگر چه موجب جدا شدن براكت نمی شود اما برخی از انواع آن خیلی چسبناك بوده و لابلای سیم و براكت گیر می كند. تمیز كردن اینها گاهی سخت خواهد بود.

 

مشكلاتی كه در شروع ارتودنسی پیش می آیند

 

در ابتدای شروع ارتودنسی، گاهی دهان و دندانها آمادگی پذیرش وضعیت جدید را نداشته و ناراحتی هایی بوجود خواهند آمد.

 - در اولین جلسات، دندانها و استخوان به یكدیگر فشار وارد می كنند كه باعث درد می شود. پس از گذشت 3-2 روز درد از بین رفته یا تدریجا از شدت آن كم می شود. در صورت لزوم می توانید3-2 عدد قرص استامینوفن ساده در روز بخورید.

 - در درمانهای ارتودنسی ثابت، سیمی که برای حرکت دندان در نظر گرفته شده پس از مدتی و بعد از مقداری حرکت دندانها از انتهای آخرین وسیله مستقر بر روی دندان ها خارج شده و بعضا موجب آزردگی و زخم شدن مخاط گونه می گردد. در چنین مواردی سعی نمایید به مطب مراجعه نموده تا آنرا برای شما کوتاه نماید.

 - قرار گرفتن براکتها و سایر وسایل ارتودنسی بعضی از وقتها برای لبها و گونه در روزهای اول باعث آزردگی و یا زخم خواهد شد. نگران نباشید. این حالت طبیعی است. تنها کاری که باید انجام دهید دهانشویه با آب و نمک رقیق و یا سرم شستشو است.

 اگر شما نیز به تازگی درمان ارتودنسی را آغاز نموده اید، ممکن است بنظرتان بیاید که دندان یا دندانهایی به جای مرتب شدن در حال نامرتبی هستند و یا فاصله هایی بین دندانها ایجاد شود و این موضوع شما را نگران کند. پیش از اینکه با مطب تماس بگیرید توصیه می کنم مقالۀ دیگری را نیز مطالعه بفرمایید.

 

 
شما اینجا هستید: خانه مقالات مقالات مرتبط با ارتودنسی مراقبت از وسایل ارتودنسی (وسایل ثابت)